נא להמתין להופעת התפריט



 
חברות לשיגור לווינים
הקטן טקסט הגדל טקסט טקסט רגיל

MUZAK - חלוצת מוסיקה הרקע, ממציאת "מוסיקת המעליות"

בודדים משייכים את "מוזיקת המעליות", כפי שמכונה בפי רבים סוג זה של מוסיקת רקע , עם ג'ורג' אוון סקוייר Squier ( בתמונה). סקוייר היה חניך של המכללה הצבאית המפורסמת ווסט פוינט וכוכבו דרך בצבא האמריקאי, שם הגיע לדרגת גנרל בעל שני כוכבים במהלך שלושים ושש שנות קריירה מפוארת. אבל הצלחתו הגדולה נרשמה דווקא בתור ממציא, תחום בו שמור לו מקום של כבוד בהיסטוריה של המדעים של ארצות הברית. בתור איש ארטילריה צעיר, תרם סקווייר תרומה משמעותית לפיתוח טלגרפיה מהירה בשעה שהמציא את הפוטוכרונוגרף המקוטב, המסוגל למדוד מהירות של קליעים בעת תנועתם. סקווייר גם היה נחוש בדעתו לבחון את המשמעות המעשית של המצאת האוירון של האחים רייט לישומים צבאים ולמעשה הוא נחשב לנוסע הראשון שמטוס של האחים בטיסה שנערכה בשנת 1908 וארכה שמונה דקות. יחד עם זאת, המורשת של סקווייר לעולם היתה, בסופו של דבר, המצאה רחוקה מרחק רב מתחום הארטילריה והתעופה והיא מוזק Muzak.

כעשור לאחר טיסת הבכורה שלו, מונה סקווייר לתפקיד מפקד חיל הקשר האמריקאי בתקופה בה ארצות הברית הצטרפה למלחמת העולם הראשונה. בשעה שפקד על החיל, הוא פיתח שיטה להשמיע נגן תקליטים באמצעות רשת החשמל ששימשה אחר כך כטכנולוגיה באמצעותה הושקה חברת מוזק בתחילת דרכה. סקווייר רשם את השיטה כפטנט בשנת 1922 ויותר מאוחר מכר אותו לחברת   North American Company, שתמכה ומימנה את השקת חברת Wired Radio, Inc. בראשותו. חלפו להן עוד שתים עשרה שנה לפני שהטכנולוגיה של סקווייר הפכה מרעיון למוצר מעשי. בשנת 1934, השנה  בה נבחנה הטכנולוגיה של סקווייר לראשונה באופן מעשי, הוא העלה לראשונה הצעה לשם חדש עבור החברה שתספק את השירות לפטנט החדש שלו. השם שנבחר שילב בין שמה של מצלמה פופולארית דאז של חברת קודק עם המלה מוזיקה והתוצאה היתה מוזק Muzak .למרבה הצער, דווקא בשנה בה הושק לראשונה השירות תחת השם החדש הלך סקווייר לעולמו, אבל השם המסחרי והטכנולוגיה שהמציא ימשיכו לשגשג במהלך כל המאה העשרים ומעבר לה בארצות הברית וברחבי העולם.

הלקוחות הראשונים של חברת מוזק היו תושבי אזור לייקלאנד Lakeland שבעיר קליבלנד במדינת אוהיו . אלה שילמו דולר וחצי תמורת שלושה ערוצים של מוסיקה וחדשות. ההקלטות הראשונות של החברה, שהושלמו אף הן שנת 1934, היו בביצוע תזמורת בניצוחו של סם לאנין ,  שהקליט   שני  קטעים  מוסיקליים . זמן קצר לאחר שהשירות החל לפעול בקליבלנד הבינו מנהלי החברה, שהוא לא יוכל להתחרות ברדיו מסחרי רגיל. לכן הם שינו את התמקדות העסק והחלו לשווק את השירות לבתי מלון ומסעדות בעיר ניו יורק במהלך שנת 1934. כעבור שנתיים החלה החברה לשווק את השירות גם לבתי חרושת ומקומות עבודה  אחרים. מזלם האיר לאחר שזמן קצר לאחר שהשירות החל להופיע במקומות עבודה, התפרסם מחקר  חיובי בנושא ההשפעה של השמעת מוזיקה  במקומות עבודה. השפעת המסקנות של עורכי המחקר באו לידי ביטוי במשך עשרות שנים ותרמו באופן חסר תקדים להצלחתה של החברה מאז ועד היום.

בשנת 1937 התיאוריה שמוזיקה מגבירה את  היעילות ומפחיתה את ההיעדרות ממקומות עבודה קיבלה חיזוק מצוות של פסיכולוגים תעשייתיים בבריטניה. על בסיס מחקר זה, בוצע מחקר נוסף במכון סטיבנס לטכנולוגיה בניו ג'רזי שהראה, ש"מוזיקה פונקציונלית" במקום העבודה מפחיתה  את היעדרות העובדים ב 88% ומקטינה את הפרישה המוקדמת של עובדים ממקומות עבודה ב 53%. מחקרים נוספים הראו תוצאות מרשימות דומות ושיכנעו, שאכן קיים קשר בין מוסיקה ליעילות העובד במקום עבודתו. כך, למשל, במחלבה ב McKeesport שבפנסילבניה הושמעה הקלטה של ולס "הדנובה הכחולה"  לפרות, מה שנועד לעודד אותן להניב יותר חלב וממקומות אחרים דווח, שתקליטים שהושמעו גם בלולי תרנגולות, מה שהביא לתוצרת ביצים מוגדלת. עם התפשטות המידע על המחקרים הללו , הלך וגדל  מספר המתעניינים בשירותי החברה והעניק לחברה קהל יעד מובהק . 

בהסתמכה על התגובה החיובית החזקה מצד חוקרים, הרחיבה החברה את טווח פעילותה מבחינה גיאוגרפית, על מנת לספק "מוזיקה פונקציונלית" למקומות עבודה במקומות אחרים. על מנת לבצע את תוכנית החברה,  בשנת 1938 היא החלה  לפתח תוכנית זכיינות שאפשרה לה להקים נציגויות בערים מרכזיות כמו בוסטון , וושינגטון D.C. , פילדלפיה ,דטרויט ולוס אנג'לס. התרחבות החברה מחוף אל חוף משכה כמעט מיד את ההתעניינות בה בקרב חברות גדולות ובשנת 1938 נרכשה Muzak Corporation על ידי   חברת האחים וורנר ( אולפני הקולנוע) שגם רכשו את זכויות הפרסום לכל היצירות המוזיקליות הקלאסיות והקלאסיות למחצה שנרכשו בשלהי שנות השלושים על ידי חברת North American . חברת האחים וורנר החזיקה במוזק רק שנה אחת בלבד ובשנת 1939 היא מכרה אותה לשלושה משקיעים : ואדיל קטצ'ינגס, אלן מילר ווליאם בנטון . בנטון ייסד קודם לכן אתסוכנות הפרסום בנטון את בולס שהוציאה לאור את האנציקלופדיה בריטניקה והוא כיהן גם כסנטור של קונקטיקט.

מלחמת העולם השניה והצמיחה אחרי המלחמה

משלושת הבעלים החדשים,  בנטון היה בעל  ההשפעה הגדולה ביותר בניהול ובשנת 1934 הוא רכש את חלקם של שני השותפים האחרים. באותה שנה גם הועמדה לראשונה במבחן התיאוריה, שמוזיקה במקומות עבודה אכן אמורה להגביר את יעילות העובדים. כניסתה של ארצות הברית למלחמת העולם השנייה היתה המבחן האמיתי של תיאוריית ה"מוסיקה הסביבתית" של מוזק, בשל ההכרח להשיג תפוקה גבוהה כמעט בכל תחומי התעשייה המלחמתית וזו גם הייתה ההזדמנות ההיסטורית העסקית של החברה  . באלפי בתי חרושת , מחסני נשק  ומספנות הותקנו מערכות מוזיקה והתפוקה באותם מקומות עלתה  ב 11%.

עם תום המלחמה, קבלה היעילות של מוזק את הגושפנקא של התעשייה האמריקאית בתור כלי עזר חשוב במקום העבודה וחברות גדולות חתמו על השירות של החברה, ביניהן חברת הביטוח פרודנשיאל , בל טלפון והוצאת הספרים מקגרו-היל.

בתחילת שנות החמישים של המאה שעברה, עמדתה של מוזק בעולם העסקים היתה בטוחה. פחות משני עשורים לאחר שהחלה לשווק את השירות הבלעדי שלה, מוזק לא רק סיפקה אותה לרשימה ארוכה של חברות גדולות ברחבי ארצות הברית אלא גם למאות עסקים קטנים. ככל שהלך וגדל מספר לקוחות החברה, היא הלכה והשקיעה סכומי כסף הולכים וגדלים במחקר ובפיתוח שיפורים טכנולוגיים וכן בשיפור מדעי של המוסיקה עצמה.
גרף ה Stimulus Progression של MUZAK. הקישו להגדלה
מהנדסי החברה פיתחו את  ה  Stimulus Progression ,תהליך של תכנות מוסיקה בקצבים הולכים וגדלים על מנת לסתור את נטיית מוח  האדם וגופו להאט בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהריים המוקדמות. על פי מחקרים שונים שבוצעו על ידי החברה, תהליך ה Stimulus Progression מעלה את הריכוז, מקטין את לחץ הדם ומעלה את התפוקה על ידי העלאה איטית של עצמת המוסיקה המושמעת במחזוריות של 15 דקות.

בחזית הטכנולוגית, אף המצאה לא התעלתה על זו המכונה M&R מ שנת 1953. מדובר במערכת נגינה אלקטרונית של סרט הקלטה מגנטי, שאפשרה למוזק לעבור לראשונה מתקליטים לסרטים מגנטיים מוקלטים מראש. הפיתוח של מערכת זו הביא ל אוטומציה מלאה של הרשת , מה שגם הפך אותה חסכונית מאוד במיוחד עבור הזכייניות, שהפעילו את המערכת בקהילות של פחות מ 25 אלף מנויים.

בסוף שנות החמישים, אחרי שמוזק החלה לעבור מהפצה ברשת הטלפון  להפצה באמצעות תדרי תת-נושא (subcarriers)  ברשת אפנון התדר  ( FM ) , מאות אלפי עובדים וצרכנים האזינו   במודע ו בתת מודע לשידורים שהותאמו למצב הריגשי של המאזין . מוזק הושמעה במגוון רחב מאוד של עסקים, רכבות, מטוסים ואפילו בבית הלבן החל מכהונתו של אייזנהאוור. בשנת 1957 נמכרה מוזק לחברת Wrather Corporation . תחת ההנהלה החדשה, מוזק גדלה בקצב מהיר יותר והתעצמה. רשת הזכיינים של החברה התרחבה באופן ניכר וכן גדל מספר ההקלטות של החברה.
תקליט הדגמה של החברה

בשנת 1972 נמכרה החברה פעם נוספת לחברת  Teleprompter Corporation .תחת בעלות זו גדלה ספרייתה מוסיקה של החברה באופן משמעותי ובתקופתה נוספו מדי שנה לספריה כ 600 רצועות מוסיקה חדשות. במהלך שנות השבעים הוזנה כל הספריה המוסיקלית של החברה למחשב , מה שאפשר להנדסיה לאתר יצירות מוסיקליות שנוגנו במהירות גבוהה יותר בדיוק רב יותר. התקדמות נוספת בתחום הטכנולוגי באותן שנים היתה התחלת השידורים באמצעות לווין, מה שסמן את תחילת המעבר משידורי FM להפצה לווינית .

מוזק עוברת לחזית בשנות השמונים

בשנת 1981 נמכרה החברה פעם נוספת . הפעם הרוכשת היתה חברת הענק Westinghouse Corporation . זו האחרונה רכשה למעשה את חברת Teleprompter ורק בדיעבד התברר למנהליה , שעם העסקה היא קבלה לידיה גם את מוזק. תחת בעלות ווסטינגהאוז התרחשו בחברה ההתפתחויות הגדולות ביותר בתולדותיה, שתהיינה להן השפעות מרחיקות לכת על עתידה. בשנת 1984 חתמה החברה על חוזה להוצאת מותג תקליטים משלה באמצעות חברה בשם Yesco Audio Environments מסיאטל. חברת Yesco היתה חלוצה בתפישת המוסיקת החזיתית foreground music, תוך התמחות בתחום זה על ידי השמעתהקלטות של להיטים של האמנים המקוריים ולא ביצועים תזמורתיים ללהיטים אלה. לעומתה,  מוזק השיגה את עליונותה בתחום מוסיקת הרגע  בדיוק  להיפך, תוך הקלטה והשמעה של ביצעוים תזמורתיים של להיטים מוכרים וחדשים  . בתחילת שנות השמונים האזינו לשירותי מוזק כ 80 מליון בני אדם ב 19 מדינות בעולם. אבל גם במוזק ידעו כבר אז, שהעתיד של  התעשייה הוא במוזיקה חזיתית . בשנת 1984 נחתמה העיסקה עם חברת Yesco ו מוזק  נכנסה לראשונה בתולדותיה לתחום השמעת מוסיקת foreground music . השירות החדש סופק ללקוחות החברה תחת השם המסחרי החדש TONES . שנה מאוחר יותר החלה מוזק לראשונה לשדר בעצמה תוכנית של אומנים מקוריים תחת השם Foreground Music One.
.
בשנת 1986 רכשה מוזק את חברת The Field Corporation , חברת אחזקות  משיקגו שהיתה בבעלות  מרשל פילד החמישי, היורש של   רשת בתי הכלבו שגם פיקח על המיזוג של מזוק עם המיתחרה Yesco שבוצע בשנת 1987. המיזוג עיצב מחדש את מוזק לעתיד לבוא, מחברה שעסקה במוסיקת מעליות לחברה מבוססת המספקת מוסיקת רקע ומוסיקה חזיתית   מגוונת. 
מרכז החברה בסיטאל, וושינגטון

מרכז הפעילות של חברת מוזק , שהיה בניו ירוק מאז שנת 1936 , נדד לסיאטל לאחר המיזוג עם חברת Yesco והחברה החלה להתפתח לחברת תקשורת מגוונת שזכתה להערכות רבות בתעשייה. שנה אחת בלבד אלחר המיזוג, השיקה החברה , שנקראה כעת Muzak Limited , את שירות Music Plus שכלל חמשיה ערוצי מוסיקה, הודעות שווק , שירותי נתונים וטלוויזיה לעסקים באמצעות לווין. שירותים נוספים לעסקים הוצעו החל בשנת 1991 כשהחברה השיקה את רשת הוידאו ZTV שכללה ששה ערוצי טלוויזיה ואחד עשר ערוצי מוסיקה  עבור מועדונים, מסעדות וברים. שנה לאחר כמן הלך וגבר קצב המוצרים החדשים של החברה ומוזק השיקה את שירות SuperLink , שירות פרסום קמעונאי שחיבר סיטונאי מכולת גדולים עם רשתות גדולות של קינעונאים וכן הוסיפה שבעה ערוצים לשירות Music Plus

אמצע שנות התשעים –  המשך תהליך הגיוון

בשנת 1992 הגיעו מכירות החברה ל 54.2 מליון דולרים ואלה ילכו ויגדלו עוד יותר בשנים הבאות, ככל שמוזק תלך ותוסיף שירותים חדשים. בשנת 1992 נמכרה החברה לקבוצת משקיעים בשם Centre Partners שנוהלה על ידי Lazard Freres & Co . באותה תקופה היו לחברה 176 זכיינים ו 16 חנויות שמכרו את המוסיקה "הסביבתית" של החברה, שירותי שידור לוויניים ומוצרים אחרים ששווקו בארצותה ברית ובשני תריסרים של מדינות אחרות.  הבעלים החדשים של החברה השיקו  שירותים חדשים , ביניהם שירותי המידע Muzak Newscast ו DTN Wall Street שהוצעו בשנת 1993 ובשנת 1994 הקימו את חטיבת Muzak Special Products Division. הקמת חטיבה זו, שמיצבה את החברה כחלופה לשיווק תקליטים של חברות מוכרות, סייעה בהגדלת המכירות של החברה ובשנת 1994 קפץ היקף המכירות לכדי 83.4 מליון דולרים ( לעומת 58.5 מליון בשנת 1993) . בשנת 1995 תגבר החברה את שירות Music Plus על ידי הוספת ארבעה ערוצים  ל16 הערוציםה קיימים והגדילה את נ נוכחותה באירופה באמצעות שותפות עם חברה הולנדית בשם Alcas Achtergrondmuziek . השותפות עם החברה ההולנדית נתנה למוזק את האפשרות לשווק את כל מוצריה לכל רחבי אירופה.

לקראת סוף שנות התשעים חתמה החברה על עסקה עם חברת EchoStar Communications Corporation , מפעילת חבילת הלווין האמריקאית DISH TV , מה שאפשר לה להציע למנוייה חבילה זו את חבילת המוסיקה שלה שכללה כבר 60 ערוצי אודיו מגוונים
 

למידע נוסף :
אתר | תת אתר

© כל הזכויות שמורות * All trademarks are the property of their respective owners